Værkstedsfag

Valgfag vælges fire gange om året

Træsløjd

I træværkstedet arbejdes der med både bundne og selvvalgte opgaver. Igennem arbejde med skitsetegning, planlægning, anvendelse af relevante teknikker og materialekendskab, opnår du færdigheder inden for træsløjd, der sætter dig i stand til at udføre produkter, fortrinsvis i træ. I værkstedet arbejder vi med mange forskellige træsorter, og det tilsigtes at du løbene lærer om de forskellige træsorter, og deres egenskaber. Vi arbejder desuden med træfagets håndværktøjer, de el-værktøjer man som elev må anvende, samt trædrejebænke.

Metal

I metalværkstedet vil du lære om forskellige materialer så som værktøjsstål, messing, kobber og andre materialer, der er relevante for de emner vi arbejder med. Der vil være faste og frie opgaver.

Du vil stifte bekendtskab med forskellige teknikker som gevindskæring, valsning, bukning, lodning m.m.

Du vil også komme til at arbejde med drejebænke, boremaskiner, slibemaskiner og der vil der være mulighed for at smede i essen. I løbet af året vil det være muligt at tage et §26 svejsekursus, da det er påkrævet hvis du vil svejse og bruge vinkelsliber m.m.

Smykker

I smykker arbejdes der til start efter en bunden opgave, hvorefter eleven får mulighed for at arbejde med selvvalgte projekter.

Vi arbejder med et stort udvalg af smykkefagets værktøjer og teknikker så som støbning udsavning, lodning, smeltning af glas til glasperler osv. Vi arbejder med kobber, bronze, sølv, glas og alternative smykkematerialer. Eksempler på produkter i værkstedet kan være støbte fingerringe, vikingesmykker, halskæder og armbånd med glasperler i, loddede øreringe og ringe osv.

Teknisk tegning

I teknisk tegning vil du stifte bekendtskab med forskellige tegneteknikker som retvinklet projektion og isometrisk tegning. Vi tegner med blyant og bruger hovedlinial, forskellige vinkler samt skabeloner til isometrisk tegning, hvis du påtænker at blive håndværker vil det være en god hjælp inden du starter på teknisk skole.