Sportsfag

Valgfag vælges fire gange om året

Badminton

I valgfaget badminton er der plads til spillere på alle niveauer. Holdet spiller i vores store hal, hvor der er 5 baner. Der øves slagteknik, kamp, single, double osv. Spillerne kan låne ketsjere af skolen, men det er dog en fordel at have sin egen ketsjer med.

Basketball

Valgfaget basketball henvender sig piger og drenge, der ønsker et valgfag med fokus på bevægelse og stor aktivitet. Basketball er rettet mod dem der har en vis for kendskab til boldspil i almindelighed. Det er en forudsætning at man kan løbe, kaste og gribe en bold. I faget lægges der vægt på de tekniske, fysiske og taktiske dimensioner af spillet basketball. Man kan altid regne med et højt aktivitetsniveau hvor intensitet, leg og læring er i højsædet.

Fodbold

Vi brænder for at spille fodbold på Gylling Efterskole. Flere af vores lærere har DBU-kurser og sørger for træning med udfordringer og høj intensitet. Undervisningen foregår på vores egen boldbane og vi spiller løbende kampe og deltager i turneringer.

Håndbold

Håndbold på Gylling Efterskole er for dig som enten spiller håndbold i forvejen eller som har lyst til at tage udfordringen op. Træningen skal være seriøst, sjovt, udfordrende og udviklende. Der er fart over feltet og stemningen er høj.

Vi spiller kampe med andre efterskoler og hvert år deltager vi i Østjysk Mesterskab for efterskoler.

Klatring

Klatring er et fag for alle der har lyst. Klatring rummer gode muligheder for dem der ønsker at prøve et alternativt idrætsfag, med mulighed for at prøve ens egne fysiske og psykiske grænser af. Der undervises både praktisk og teoretisk, i sikring af andre klatrere. Sikkerhed er et væsentligt element i klatring, og fylder meget i undervisningen. Det er vigtigt at eleverne lærer, at have tillid til hinandens sikringsteknik. Eleverne lærer en grundlæggende klatreteknik og forventes løbende at forbedre denne. Eleverne bliver i løbet af undervisning introduceret til klatreverdenens mange områder såsom bouldering, sportsklatring, alpinklatring osv.

Fitness

På Gylling Efterskole er der flere fitness fag, som alle har noget forskelligt at byde på. Nogle af fagene fokuserer på puls og styrke, mens andre fokuserer på generel velvære, bevægelse og frisk luft. I disse fag bruger vi bl.a. skolens kondirum, hvor vi cykler og styrketræner. Derudover foregår undervisningen også i naturen i vores nærområde, hvor vi løber, går og cykler.

Spring

Valgfaget Spring giver mulighed for at udfordre din krops kunnen og styrke din egen kropskontrol hvad enten hovedet vender opad eller nedad. Faget er både for elever der tidligere har dyrket springgymnastik, men også for elever som ikke tidligere har prøvet kræfter med gymnastikken. Vi arbejder med masser af grundspring og grundelementer fra gymnastikken som f.eks. at stå på hænder. En del af i træningen i efteråret er rettet frem imod skolens årlige gymnastikopvisning.

Volleyball

Har du lyst til volleyball? Spil dig gennem skoleåret med volleyball som valgfag. Her er plads til alle; øvede og uøvede, piger og drenge – det vigtigste er bare, at du har lyst til volleyball og har motivation til at udvikle dig.